Orgel

In december 2011 is het kerkgebouw van de Hersteld Hervormde Gemeente te Putten e.o. in gebruik genomen. Tegelijkertijd met de bouw werd het Steinmann-orgel, afkomstig uit Gelsenkirche (Duistland) geplaatst. De overplaatsing werd onder leiding van de orgelbouwer Ben van der Weerd uit Lunteren door vrijwilligers uit de gemeente uitgevoerd.
Vanwege de scherpe neo-barokke klank van het orgel zijn diverse intonaties en dispositiewijzigingen doorgevoerd waardoor het orgel een warm en een grondtonige klank heeft gekregen. Deze werkzaamheden zijn vanaf het jaar 2012 tot en met 2016 uitgevoerd door de orgelrestaurateur Fokke Rinke Feenstra uit Grootegast. Tegelijkertijd is in het front het lofwerk van de tussenvelden aangepast waardoor de voornaamheid van het orgel nog beter tot zijn recht komt.

Vanaf het jaar 2017 worden tijdens de zomermaanden orgelconcerten op het Steinmann-orgel georganiseerd. Deze concerten zijn gratis te bezoeken. Bij de uitgang wordt een collecte gehouden.

Geen zin om te scrollen? Ga nu gelijk naar:

Historie

Het orgel is in 1969 door de gebroeders Steinmann, orgelbouwers te Vlotho, Duitsland gebouwd en oorspronkelijk geplaatst in de Aufstehungskirche te Gelsenkirchen-Neustadt. Gustav Steinmann begon in 1910 in Vlotho een eigen onderneming en bouwde daar de eerste twee orgels. Het bedrijf bestaat nog steeds en door opeenvolgende generaties zijn honderden orgels gebouwd in Noord-Duitsland, maar ook o.a. in Nederland, Zuid-Afrika, Zwitserland, USA en Hongarije. Op 11 maart 1969 werd het orgel in gebruik genomen. De Aufstehungskirche werd gebouwd in 1912 naar ontwerp van de gerenommeerde architect E.A. Fritsche, die talrijke kerken in het Ruhrgebied in een zeer herkenbare stijl (Jugendstil) gebouwd heeft. De secularisatie en de toestroom van immigranten zijn er de oorzaak van dat in het Ruhrgebied kerken moeten worden gesloten en afgestoten. Hieronder viel ook de Aufstehungskirche.
Het orgel heeft van oorsprong twee klavieren en 25 registers en 1756 sprekende pijpen, waarvan de grootste 3,73 meter en de kleinste 1 centimeter meet. Het speeltractuur is mechanisch en het registertractuur is elektrisch. ln 1999 onderging het orgel een grondige renovatie, uitgevoerd door de firma Schuke (Berlijn en Essen).

Ben van der Weerd, orgelbouwer in Lunteren, coördineerde de overplaatsing van het instrument. Mede door inschakeling van vrijwilligers kwamen de totale kosten ongeveer op een derde van wat een vergelijkbaar nieuw instrument moest kosten.

Omdat de bestaande kas in de Aufstehungskirche was niet te gebruiken voor het kerkgebouw, werd besloten om een nieuwe orgelkas te maken door de firma Ter Maaten uit Kootwijkerbroek waarbij de orgelkas van de Hervormde Kerk in Ooltgensplaat als inspiratiebron diende voor het huidige model. De nieuwe kas heeft een klassieke uitstraling. Vanwege deze prachtige stijlvolle opbouw van de kassen van Hoofd- en Rugwerk straalt het orgel een rustig en voornaam karakter uit. De prachtige vergulde versieringen in houtsnijwerk onder en boven de pijpenvelden verhogen niet in geringe mate de schoonheid van het orgelfront. Bij de bovenste versiering van de tussenvelden Rugwerk is op de opengeslagen Bijbel de tekstaanduiding Psalm 42 vers 2 weergegeven dat verwijst naar het kerkzegel van deze gemeente: “Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God”. De handsnijwerkzaamheden van de tussenvelden Hoofdkas en Rugwerk zijn uitgevoerd door de Jan Peter van Eerde.

De nieuwe frontpijpen zijn gemaakt door de fa. Stinkens Orgelpijpenmakers B.V. te Zeist. Het is een wens om ooit een bovenwerk in het orgel te plaatsen; het derde klavier hiervoor is al aangebracht en in de orgelkas is een zelfstandige stellage aanwezig waarop het bovenwerk geplaats kan worden.
Op 17 december 2011, bij de ingebruikname van het kerkgebouw Hersteld Hervormde Kerk in Putten, heeft het orgel voor het eerst de gemeente begeleid.

Het Steinmann-orgel was oorspronkelijk een representant van neo-barok orgel. De mensuren van een neo-barok zijn in die tijd vaak veel enger dan de mensuren van de echte barokorgels. Vanaf 2012 tot en met 2016 heeft het bedrijf F.R. Feenstra Orgelrestauratie uit Grootegast diverse intonaties (door Luuk Sikkema) en dispositiewijzigingen doorgevoerd waardoor het orgel een warm en een meer grondtonige klank heeft gekregen.

De volgende aanpassingen zijn uitgevoerd:

Hoofdwerk:
– De Trompet 8’ is verplaatst naar het pedaal. De huidige trompet is afkomstig uit het Eerdman-orgel van de vrijgemaakte kerk te Niezijl (kerkelijke ruimte van Sietze de Vries).
– Het pijpwerk van de Mixture 4-5 fach is gedeeltelijk opgeschoven. De huidige samenstelling is gebaseerd op het Van Vulpen uit 1989 van de vrijgemaakte kerk te Zuidhorn.
– Pommer 16’ is opgesneden naar Bourdon 16’.
– Een magneet tremulant geplaatst van de firma Laukhuff.

Rugwerk:
– De Aliquot 2 fach is vervangen door een Cornett 2 fach. Het pijpwerk van de Cornett 2 fach is afkomstig van de Rauchbass 4 fach pedaal.
– Het pijpwerk van de Scherp 3 fach is opgeschoven naar een Mixture 3 fach.
– De Kromhorn 8 ‘ is verkocht aan de St.-Antonius-Kirche (Sebastian Gerke) te Sundern-Allendorf (Duitsland) en is vervangen door een Klarinette 8’ van “spotted metal”. De Klarinette is rond 1880 vervaardigd. De bouwer is onbekend.
– De Sifflote 1’ is opgeschoven naar Quint 1 1/3.

Pedaal
– De firma Stinkens te Zeist heeft in de frontpijpen van het Hoofdwerk stemgangen aangebracht en dient als een Prestant 16’. De Prestant 16’ is aangesloten op de lade van de Fagot 16’ die verkocht is aan een kerkelijke gemeente te Brasov (Roemenië – Laslo Bors)
– De Nachthorn 2’ is overgeplaatst naar het Eerdman-orgel van de vrijgemaakte kerk te Niezijl (kerkelijke ruimte van Sietze de Vries). Op deze lade is de oorspronkelijke Trompet 8’ van het Hoofdwerk geplaatst
– Op de lade van de Rauchsbass 4 fach is een Pausanne 16’ uit ongeveer1930 van de firma John Compton geplaatst.

Alle registers van het orgel zijn opnieuw geïntoneerd en waar nodig is het pijpwerk opgeschoven voor een bredere en diepere klank.

Dispositie

Het geheel van registers, speelhulpen, manualen en technische details van een orgel.

Oorspronkelijke dispositie

Hoofdwerk
1. Pommer 16`
2. Prinzipal 8`
3. Rohrflote 8`
4. Oktave 4`
5. Gemshorn 4`
6. Sesquialtera 2 fach
7. Oktave 2`
8. Mixtur 4-5 fach
9. Trompete 8

Rugwerk
10. Holzgedackt 8`
11. Quintadena 8`
12. Prinzipal 4`
13. Rohrflote 4`
14. Waldflote 2`
15. Aliquot 2 fach – vacant
16. Sifflote 1`
17. Scharf 3 fach
18. Krummhorn 8`
19. Tremulant (regelbaar)

Pedaal
20. Subass 16`
21. Prinzipal 8`
22. Gedecktpommer 8`
23. Oktave 4`
24. Nachthorn 2`
25. Rauschbass 4 fach
26. Fagott 16`

Technische beschrijving
Klavierkoppeling RW/HW
Pedaalkoppel aan Hoofdwerk en Rugwerk
Manuaalomvang C – g3
Pedaalomvang C – g1
Windvoorziening 1 magazijnbalg
Winddruk 78 mm Wk
Toonhoogte a1= 440 HZ
Temperatuur evenredig zwevend

Huidige dispositie

Hoofdwerk
1. Bourdon 16`
2. Prinzipal 8`
3. Rohrflote 8`
4. Oktave 4`
5. Gemshorn 4`
6. Sesquialtera 2 fach
7. Oktave 2`
8. Mixtur 4-5 fach
9. Trompete 8’
10. Tremulant

Rugwerk
11. Holzgedackt 8`
12. Quintadena 8`
13. Prinzipal 4`
14. Rohrflote 4`
15. Waldflote 2`
16. Cornettt 2 fach (g0-g3)
17. Quinte 1 1/3`
18. Mixtur 3 fach
19. Klarinette 8`
20. Tremulant (regelbaar)

Pedaal
21. Prinzipal 16’
22. Subbass 16`
23. Prinzipal 8`
24. Gedeckt 8`
25. Oktave 4`
26. Posaune 16`
27. Trompete 8’

Technische beschrijving
Klavierkoppeling RW/HW
Pedaalkoppel aan Hoofdwerk en Rugwerk
Manuaalomvang C – g3
Pedaalomvang C – g1
Windvoorziening 1 magazijnbalg
Winddruk 84 mm Wk
Toonhoogte a1= 440 HZ
Temperatuur evenredig zwevend

Zomerserie orgelconcerten

op de zaterdagavond.
Concerten in 2019

Jaar 2019

6 juli – Margreeth de Jong (organist van Nieuwe Kerk en Église Wallonne – Middelburg)
13 juli – Gerben Budding (organist van St Jan – Gouda)
20 juli – Matthias Havinga (organist van Oude Kerk en Ronde Lutherse of Koepelkerk – Amsterdam)
27 juli – Ronald de Jong (organist van Oude Kerk – Zoetermeer)
3 augustus – Jaap Zwart (organist van Grote of Andreaskerk – Hattem en de Grote Kerk – Harderwijk)
10 augustus – Jos van der Kooy (organist van Westerkerk – Amsterdam en Gotische Zaal – Den Haag)

Locatie: Hersteld Hervormde Kerk, Henslare 2, 3882 PK Putten
Aanvangstijd: 20.00 uur

Margreeth de Jong

organist van Nieuwe Kerk en Église Wallonne te Middelburg

Margreeth Chr. de Jong (*1961) sloot in 1986  haar studies aan het Rotterdams Conservatorium af met de diploma’s Kerkmuziek, Docerend Musicus orgel en Uitvoerend Musicus orgel,  gewaardeerd met het cijfer 10. Verdere studie volgde bij Guy Bovet in Zwitserland, en bij Jean  Langlais en Marie Louise Jaquet Langlais in Parijs, waar zij in 1988 de Prix de Virtuosité behaalde  (eveneens met de hoogste waardering). In hetzelfde jaar behaalde ze eerste prijzen op internationale concoursen in Parijs en in Haarlem. In 1994 werd zij  met de zilveren medaille onderscheiden. In 2012 werd zij door H.M. de  Koningin benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau, en in 2014 door de Gemeente Middelburg tot Stadsorganist.  Margreeth Chr. de Jong is kerkmusicus van de Nieuwe Kerk te  Middelburg. Ze gaf talrijke concerten en maakte radio-, tv- en cd-opnames. Ze doceert  aan  University College Roosevelt te Middelburg.  Als componiste werkt ze in opdracht voor uitgevers in Europa en de USA. Haar oeuvre omvat inmiddels meer dan 100 opus nummers, en haar composities worden wereldwijd uitgevoerd.

Zie: http://margreethdejong.nl

Margaretha Christina de Jong (1961)

Preludium en Fuga over ‘Großer Gott, wir loben dich‘

Johann Sebastiaan Bach (1685-1750)

‘Nun danket alle Gott‘, BWV 657

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)

Sonate IV

  • Allegro con brio
  • Andante religioso
  • Allegretto
  • Allegro maestoso e vivace

Clara Schumann (1819-1896)

Preludium en Fuga in d

Margaretha Christina de Jong

Sonate over Psalm 108

  • Zingen: vers 1

   Allegro moderato

  • Zingen: vers 2

  Allegro

  • Zingen: vers 3

  Pastorale

  • Zingen: vers 4

   Energico

  • Zingen: vers 6

  Andante Religioso

  • Zingen: vers 7

  Maestoso

Gerben Budding

organist van St Jan te Gouda

Organist Gerben Budding (1987) is hoofdorganist van de Sint Janskerk te Gouda (Moreau-orgel, 1736) en Stadsorganist van Gouda. Daarnaast is hij Vesperorganist van de Utrechtse Domkerk.

Van september 2009 tot juni 2018 was hij hoofdorganist van de Grote Kerk te Gorinchem en vanaf 2016 ook stadsorganist van Gorinchem.

Hij geeft regelmatig orgelsoloconcerten in zowel binnen- als buitenland, en won prijzen op diverse orgel- en improvisatieconcoursen. Van zijn orgelspel verschenen meerdere CD’s.

Gerben is ook actief als koor- en orkestdirigent en heeft een uitgebreide lespraktijk.

Zijn opleiding ontving hij aan het Utrechts Conservatorium, bij onder meer Reitze Smits (orgel, improvisatie), Rob Vermeulen (koordirectie), Mark Lippe en Arnoud Heerings (kerkmuziek). Hij behaalde de diploma’s Bachelor en Master of Music, alsmede het diploma Kerkmusicus I voor orgel en cantoraat. Hij volgde masterclasses en privé-lessen orgel bij o.a. Louis Robilliard (Franck), Martin Haselböck (Bach) en Thierry Escaich (improvisatie). Hij volgde een aantal malen de Kurt Thomascursus voor orkestdirectie.

Voor meer informatie: www.gerbenbudding.nl

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Praeludium und Fuge in C-dur, BWV 545

Concerto in G-dur, BWV 592 (Ohne Bezeichnung – Grave – Presto)

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Sonate III (‘Aus tiefer Not’), Op. 65

  • Con moto maestoso – Fuge
  • Andante tranquillo

Gerben Budding (*1987)
Vier Gorkumse Psalmbewerkingen

  • Psalm 1:2 ‘Hij is een groene boom die staat geplant’, voor Dirk Ophoff, vdm
  • Psalm 2:1 ‘Wat drijft de volken, wat bezielt ze toch’, voor André Wijting, vdm
  • Psalm 90:1 ‘…Geslachten gaan, geslachten zullen komen’, voor Bert Karel Foppen, vdm
  • Psalm 127:2 ‘Hoog is Jeruzalem omgeven’, voor Pim van der Hoff

César Franck (1822-1890)
Fantaisie en la-majeur (uit: Trois Pièces)

Christiaan Frederik Hendriks jr. (1861-1923)
Sonate 2, Op. 24

  • Molto maestoso
  • Adagio
  • Allegro con brio

Gerben Budding (*1987)
Improvisatie over Psalm 93, aansluitend samenzang

Matthias Havinga

organist van Oude Kerk en Ronde Lutherse of Koepelkerk te Amsterdam

Matthias Havinga is concertorganist en pianist, hoofdvakdocent orgel aan het Conservatorium van Amsterdam, liturgisch organist van de Oude Kerk Amsterdam en organist-titulair van de Ronde Lutherse of Koepelkerk Amsterdam. Hij studeerde summa cum laude af bij Jacques van Oortmerssen aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij ook zijn pianodiploma behaalde bij Marcel Baudet. Aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag studeerde hij kerkmuziek bij Jos van der Kooy en Theo Goedhart.

Matthias won prijzen op verschillende internationale orgelconcoursen en is wereldwijd actief als concertorganist. Hij concerteerde in talloze Europese landen, Rusland, de USA en Zuid-Amerika, en soleerde bij gerenommeerde koren en orkesten als het Nederlands Kamerkoor en het Radio Filharmonisch Orkest. Daarnaast geeft hij masterclasses over de hele wereld. Zijn CD’s ‘J.S.Bach-Italian Concertos’, ‘Passacaglia’, ‘Dutch Delight’ en ‘Mendelssohn – Organ Works’, uitgekomen bij Brilliant Classics, werden door pers en publiek lovend ontvangen.

Matthias speelt graag de hele breedte van het orgelrepertoire, van middeleeuwse tot 21e eeuwse muziek en alles daar tussenin. Daarnaast combineert hij het orgel graag met andere musici. Samen met blokfluitiste Hester Groenleer vormt hij een vast duo, dat streeft naar vernieuwende, verrassende programma’s die ondanks ongebruikelijk repertoire toch toegankelijk en gevarieerd zijn.

Christiaan Frederik Hendriks jr. (1861-1923)   

Toccata in g-klein

Jacques van Oortmerssen (1950-2015)                         

  • Psalm 72
  • Psalm 77
  • Nun ruhen alle Wälder   uit: Five Chorale Preludes

Matthias Havinga (*1983)    

Loss (2018)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)  

uit: Schübler Choräle

  • Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645
  • Wo soll ich fliehen hin BWV 646
  • Meine Seele erhebet den Herren BWV 647
  • Ach, bleib bei uns, Herr Jesu Christ BWV 649

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)   

Ouverture ‘Paulus’    arrangement William Thomas Best (1826-1897)

Jehan Alain (1911-1940)   

Postlude pour l’office du complies

Maurice Duruflé (1902-1986)    

Prélude et Fugue sur le nom d’Alain, op. 7

Ronald de Jong

Organist van de Oude kerk te Zoetermeer

Ronald de Jong (1956) kreeg zijn eerste orgellessen op 16 jarige leeftijd van Ben Feij. Op zijn 17e werd hij toegelaten voor hoofdvak Orgel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag alwaar hij in 1983 het U.M.-diploma behaalde met het predikaat “zeer goed”. Zijn docenten waren daar Rienk Jiskoot en Wim van Beek. Later heeft hij het diploma Kerkelijk orgelspel behaald aan het Instituut voor Kerkmuziek in Utrecht (cijfer 9 voor begeleiden en improvisatie). Tijdens zijn conservatoriumstudie werd hij benoemd tot organist van de Geref Pax-Christikerk in Den Haag. In 1988 werd hij organist van de Oudshoornse Kerk in Alphen a/d Rijn. Sinds 1991 is Ronald de Jong als cantor-organist verbonden aan de Oude Kerk in Zoetermeer alwaar hij ook de muzikale leiding heeft over de cantorij.

Naast een prive lespraktijk op het orgel van de Oude Kerk te Zoetermeer is hij als docent (orgel, klavecimbel en theorie) verbonden aan het Centrum voor Kunst en Cultuur te Zoetermeer. Hij concerteert veelvuldig in Nederland en het buitenland (o.a. Amerika, Schotland, Slowakije en Italie) en is een veelgevraagd begeleider van koren en solisten. Van zijn spel zijn 6 Cd’s verschenen waarop hij speelt en improviseert. Ronald de Jong is muzikaal adviseur van de “Stichting Concerten Oude Kerk Zoetermeer“.

In 2014 heeft hij de publieksprijs Kunst en Cultuur van de gemeente Zoetermeer ontvangen vanwege zijn verdienste voor de jarenlange organisatie van de lunch- en orgelconcerten in de Oude Kerk in Zoetermeer. In 2016 ontving hij het gouden draaginsigne met briljant vanwege zijn 40-jarig jublieum als (cantor-)organist in de Protestantse Kerk in Nederland.

Als componist is hij aktief met composities voor koor en orgel en last but not least is hij ook actief als  beeldend kunstenaar en heeft hij regelmatig exposities van zijn abstracte en figuratieve werk.

website: www.ronalddejong.com

Ronald de Jong (1956)

Koraal en variaties over ps 98

Anonym

Es ist das Heil uns kommen her

Johann Sebastiaan Bach (1685-1750)

Preludium en fuga in a.kl.terts BWV 543

Louis James Alfred Lefébure-Wély (1817-1867)

  • Recit de Hautbois
  • Andante

August Gottfried Ritter (1811-1885)

Sonate no 2 in e kleine terts

Georgi Mushel (1909-1981)

Toccata

Ronald de Jong

Improvisatie met aansluitend samenzang psalm 65

Jaap Zwart

organist van Grote of Andreaskerk te Hattem en de Grote Kerk te Harderwijk

Jaap Zwart (1955) groeide op in een muzikaal gezin. Zijn eerste muziekonderricht ontving hij van zijn vader Jaap Zwart (1924-2001). Aan het Amsterdams Conservatorium studeerde hij piano en orgel. Met het hoofdvak Theorie der Muziek sloot hij zijn studie af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Aan het conservatorium van Amsterdam is hij docent binnen de vakgroep voor het hoofdvak theorie. In het kader van de internationale opleiding Muziek Als Vak aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag geeft hij workshops vocale harmonie en improvisatie. Deze opleiding is gebaseerd op het werk en gedachtegoed van de Hongaarse componist Zoltán Kodály.

Als concertorganist programmeert Jaap Zwart een breed repertoire. Een van zijn specialiteiten is de uitvoering van relatief onbekende orgelmuziek uit de 19e en 20e eeuw. Als kerkorganist is hij verbonden aan de Grote of Andreaskerk in Hattem en de Grote Kerk in Harderwijk.

Jaap Zwart is een veelgevraagd begeleider, ook als pianist. Van zijn spel verschenen meerdere cd’s, onder andere op de Bätz-orgels van de Domkerk in Utrecht en de Grote Kerken van Gorinchem en Harderwijk. Zijn laatste cd verscheen in 2014 waarop hij het gerestaureerde Adema-orgel van de Calixtusbasiliek in Groenlo bespeelt.

website : www.jaapzwart.nl en www.muziekalsvak.nl

Dirk Jansz. Zwart (1917-2002)

Introïtus, trio, toccata en koraal over Psalm 105

“ Looft, looft verheugd de Heer der heren”

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Sonate II in c BWV 527

  • Vivace
  • Largo
  • Allegro

Fantasie en Fuga in g BWV 542

Adolf Merkel (1827-1885)

Schmücke dich, o liebe Seele Gustaf

Samuel de Lange (1811-1884)

Sonate über den Choral “ Sollt’ ich meinem Gott nicht singen?

  • Maestoso Moderato
  • Andante
  • Final

Charles Hubert Hastings Parry (1848-1919)

Chorale Prelude On Eventide “ Abide with me”

Jan Zwart (1877-1937)

  • Orgellied “ Neem Heer mijn beide handen”
  • Fantasie – toccatine over Psalm 33  “ Zingt vrolijk heft de stem naar boven”
Jos van der Kooy

organist van Westerkerk te Amsterdam en Gotische Zaal te Den Haag

Jos van der Kooy (1951) is sinds 1981 cantor en organist van de Westerkerk in Amsterdam. Ook is hij organist van de Gotische Zaal van de Raad van State in ’s-Gravenhage. In diezelfde stad doceert hij orgel en improvisatie aan het Koninklijk Conservatorium. Tevens is hij verbonden aan de Rijksuniversiteit Leiden. Tot 2017 was hij stadsorganist van het wereldberoemde Müllerorgel  in de Grote – of Sint Bavokerk  te Haarlem. Als  vaste gastorganist blijft hij verbonden aan de Haarlemse orgelcultuur. Hij heeft een grote concertpraktijk in binnen- en buitenland.

Van der Kooy studeerde orgel bij Piet Kee aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij werd onderscheiden met de Prix d’Excellence. Hij speelt een breed repertoire dat nagenoeg alle stijlperioden uit de orgelliteratuur omvat. Hij is een erkend pleitbezorger van hedendaagse muziek. Bovendien is hij een vermaard improvisator. In de jaren 1977  tot 1981 behaalde hij een viertal eerste prijzen tijdens nationale en internationale improvisatie concoursen in Bolsward, St. Albans (UK) en Haarlem. Tweemaal, in 1989 en in 2000, werd hij door Société Académique ´Arts, Sciences, Lettres´ te Parijs onderscheiden wegens zijn verdiensten voor Franse  muziek. Voor zijn werk in Haarlem ontving hij de de Zilveren Legpenning van de Vereniging Haerlem (2015) en de Zilveren Stadspenning van de Gemeente Haarlem (2017). In 2011 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

website: www.josvanderkooy.com

Max Reger  (1873 – 1916)

Ostern uit Sieben Orgelstücke opus 145, 1915/16

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)

Trio super Allein Gott in der Höh sei Ehr à 2 claviers et pédale BWV 664

uit Leipziger Choräle, 1744 – 48

Franz Liszt (1811 – 1886)

Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen, 1862

Feike Asma (1912 -1984)

Aria ” Verlosser Vriend, Gij hoop en lust”

Félix Alexandre Guilmant (1837 – 1911)

Marche Funèbre et Chant Séraphique , opus 17

Max Reger (1873 – 1916)   

Fantasie über den Choral “Wie schön leucht’ uns der Morgenstern” opus 40: 1, 1899

Charles Villiers Stanford  (1852 – 1924)

Requiem uit Six Occasional Preludes opus 182, 1930

Jos van der Kooy (1951)

Improvisatie en samenzang Psalm 149

Concerten in 2018

Jaar 2018

7 juli – Willeke Smits (organist van Tuindorpkerk – Utrecht)
14 juli – Gerben Budding (organist van St Jan – Gouda)
21 juli – Rien Donkersloot (organist van St Joris – Amersfoort)
28 juli – Jan Hage (organist van Domkerk – Utrecht)
4 augustus – Kees van Houten (organist van St. Lambertuskerk – Helmond)
11 augustus – Sander van den Houten (organist van Evangelisch Lutherse Kerk – Den Haag)

Locatie: Hersteld Hervormde Kerk, Henslare 2, 3882 PK Putten
Aanvangstijd: 20.00 uur

Willeke Smits
Willeke Smitshoofdorganist Hooglandse Kerk te Leiden
Willeke Smits is ambassadeur van de koningin van de instrumenten: het orgel. Vanaf augustus 2018 is ze organist de Hooglandse Kerk in Leiden en daarmee de vaste bespeler van onder meer het monumentale De Swart – Van Hagerbeer-orgel en het romantische Father Willis-orgel. Ook wordt ze de vaste begeleider van de Leidse Cantorij.

Willeke studeerde orgel bij Kees van Houten en Reitze Smits, kerkmuziek bij Bernard Winsemius en koordirectie bij Krijn Koetsveld aan het Utrechts Conservatorium. Daarna deed ze vervolgstudies in koordirectie bij Joop Schets en piano bij Geoffrey Madge.

Willeke is een veelgevraagd concertorganist in binnen- en buitenland, waarbij het instrument centraal staat voor de programmering. Voor de stichting Kerkzang.nl organiseert zij de jaarlijkse KerkMuziekDagen voor de Jeugd (KMDJ), waar kinderen en tieners in een muziekkamp kennis maken met vocale kerkmuziek van alle eeuwen.
Tot en met juli 2018 is ze cantor-organist van de Tuindorpkerk in Utrecht, waar ze het Ruprecht-orgel uit 1711 Tuindorpkerk bespeelt. In 2017 was ze finalist in het Sweelinck Concours.

Willeke bracht diverse cd’s uit waarvan de cd met orgelwerken van Hendrik Andriessen een 10 kreeg in het blad Luister. Ze bracht een dubbel-cd uit met werken van Johann Gottfried Walther, ondergewaardeerd tijdgenoot van Johann Sebastian Bach, die met een 10+ in het blad De Orgelvriend werd geprezen. Een niet minder groot succes is de verschijning van ‘Happiness’, een cd waar je vrolijk van wordt!

Kijk voor meer informatie op www.willekesmits.nl

Programma
Gerben Budding
Gerben Buddinghoofdorganist Sint Janskerk en Stadsorganist te Gouda
Organist Gerben Budding (1987) is hoofdorganist van de Sint Janskerk te Gouda en Stadsorganist van Gouda. Daarnaast is hij Vesperorganist van de Utrechtse Domkerk. Van september 2009 tot juni 2018 was hij hoofdorganist van de Grote Kerk te Gorinchem en vanaf 2016 ook stadsorganist van Gorinchem. Hij geeft regelmatig orgelsoloconcerten in zowel binnen- als buitenland, en won prijzen op diverse orgel- en improvisatieconcoursen. Van zijn orgelspel verschenen meerdere CD’s. Gerben is ook actief als koor- en orkestdirigent en heeft een uitgebreide lespraktijk. Zijn opleiding ontving hij aan het Utrechts Conservatorium, bij onder meer Reitze Smits (orgel, improvisatie), Rob Vermeulen (koordirectie), Mark Lippe en Arnoud Heerings (kerkmuziek). Hij behaalde de diploma’s Bachelor en Master of Music, alsmede het diploma Kerkmusicus I voor orgel en cantoraat. Hij volgde masterclasses en privé-lessen orgel bij o.a. Louis Robilliard (Franck), Martin Haselböck (Bach) en Thierry Escaich (improvisatie). Hij volgde een aantal malen de Kurt Thomascursus voor orkestdirectie. Voor meer informatie: www.gerbenbudding.nl
Programma
Rien Donkersloot
Rien Donkersloothoofdorganist Sint Joriskerk te Amersfoort
Rien Donkersloot werd in 1985 geboren te Rotterdam.
Hij studeerde orgel en kerkmuziek aan het Rotterdams Conservatorium bij Bas de Vroome en Ben van Oosten en studeerde hiervoor cum laude af.
Naast orgel speelt Rien beiaard. Hij studeerde aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort bij Frans Haagen. In juni 2011 studeerde hij cum laude af.
Hij won diverse prijzen op beiaard en orgelconcoursen in binnen- en buitenland. In september van 2016 won hij het internationale Beiaardimprovisatieconcours in Breda; in juni 2017 won hij de 2e prijs op het Int. Beiaardconcours in Springfield (VS).
Hij volgde orgelcursussen bij Michel Chapuis, Andres Cea Galan, Harald Vogel, Olivier Latry, Zsigmond Szathmary en Thomas Trotter.
Rien is organist van de St.-Joriskerk in Amersfoort en de Laurentiuskerk te Mijnsheerenland. Daarnaast is hij stadsbeiaardier van Haarlem, Goes en Ridderkerk.
Verder is hij docent aan de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort en heeft hij een uitgebreide concertpraktijk op orgel en beiaard.
Van zijn spel verschenen diverse cd’s, die in de pers zeer positief werden ontvangen.
Voor meer info zie: www.riendonkersloot.nl

Programma
Jan Hage
Jan Hagehoofdorganist Dom te Utrecht
Jan Hage (geb. 1964) studeerde orgel bij Jan Welmers en Theorie der Muziek aan het Utrechts Conservatorium, Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit van Utrecht en Kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor de Kerkmuziek, eveneens in Utrecht. Vervolgens studeerde hij gedurende twee jaar orgel bij André Isoir aan het Conservatoire National de Région te Boulogne-Billancourt. Hij won eerste prijzen op diverse nationale en internationale orgelconcoursen.
Hij staat in het bijzonder bekend als warm pleitbezorger en veelgevraagd vertolker van hedendaagse orgelmuziek. Als solist trad hij op met o.a. de Slagwerkgroep Den Haag, het Asko Ensemble en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Tot zijn meeste recente cd-opnamen behoren die met het complete ‘Jets d’orgue’ van Jan Vriend en het integrale orgelwerk van Jéhan Alain en Jan Welmers. Tevens is hij werkzaam als componist en publicist. In 2006 ontving hij de médaille d’argent van Société Académique Arts-Sciences-Lettres te Parijs vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur. Vanwege zijn verdeinsten voor het stimuleren van de Nederlandse orgelcultuur ontving hij in 2011 als eerste de Schnitgers Droomprijs. Van 1995 tot 2011 was hij organist van de Kloosterkerk te Den Haag. Met ingang van 1 juni 2011 is hij benoemd als organist van de Domkerk te Utrecht. In 2016 promoveerde hij tot doctor in de theologie met een dissertatie over de kerkmusicus Willem Mudde.

Programma
Kees van Houten
Kees van Houtenorganist Sint Lambertuskerk te Helmond
Kees van Houten werd in 1940 geboren te Helmond. Na een gymnasiumopleiding studeerde hij aan het Brabants Conservatorium te Tilburg de hoofdvakken piano en orgel bij respectievelijk Paul Niessing en Hub Houet. In
1963 behaalde hij de onderwijsakte B piano en in 1965 het solodiploma orgel. Hij won prijzen bij improvisatieconcoursen te Bolsward en St. Albans (Engeland).
Vanaf 1957 was Kees van Houten meer dan vijftig jaar organist van de St. Lambertuskerk te Helmond, waar hij het historische Robustelly-orgel uit 1772 bespeelde. Van 1971 tot 1992 was hij hoofdvakdocent orgel aan de Hogeschool voor de Kunsten, Faculteit Muziek, te Utrecht. Samen met Marinus Kasbergen maakte Kees van Houten vanaf 1972 een diepgaande studie van de getallensymboliek in de muziek van J.S.Bach. Deze studie resulteerde in het boek ‘Bach en het getal’ (1985) en ‘Bach, die Kunst der Fuge en het getal’ (1989) (beide in 1991 vertaald in het Frans). Vervolgens publiceerde hij in de serie ‘Van Taal tot Klank’ muziek-psychologische beschouwingen over belangrijke koraalbewerkingen voor orgel van Bach: achtereenvolgens het Orgel-Büchlein (1992), het ‘Dritter Theil der Clavier Übung’ (1997) en de Leipziger Orgelkoralen (1997). Deze uitgaven werden gecompleteerd met CD-opnamen van deze werken op het Robustelly-orgel te Helmond. In dezelfde serie verscheen in 1998 het boek ‘Ich kenne des Menschen nicht’, over de Kruisvorm in Bachs Matthäus-Passion (in 2000 vertaald in het Duits), in 2002 het boek ‘….propter magnam gloriam tuam’ over Bachs Hohe Messe, in 2006 het boek ‘De Universele Bach, voor kenner en liefhebber’, in 2010 het boek ‘Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten!’ over het openingskoor van het Weihnachts-Oratorium, in 2011 het boek ‘Die Kunst der Fuge, een pythagoreïsch raadsel. Contrapunctus 14, reconstructie en voltooiing’, in 2013 het boek ‘Johannes-Passion versus Matthäus-Passion’, in 2013 het boek ‘De Schübler-koralen, een nieuwe visie’, in 2014 het boek ’Het Weihnachts-Oratorium van Johann Sebastian Bach’ en in oktober 2017 “De Goldberg Variaties”.
Als concerterend organist treedt Kees van Houten op in binnen- en buitenland. Een heel bijzonder karakter hebben zijn concerten ‘Bach rond de speeltafel’. Indien mogelijk zit het publiek rond de orgelbank en ziet de organist spelen. Per werk wordt uitgebreid uitleg gegeven over de compositie en een thema of koraalmelodie apart voorgespeeld. Bij koraalbewerkingen wordt de relatie tekst-muziek behandeld Daarnaast geeft hij zowel voor vakmensen als voor amateurs en leken lezingen, workshops en interpretatiecursussen in Nederland en daarbuiten, met name over de muziek van Bach en heel speciaal over onderwerpen als Ars Retorica (relatie tekst – muziek) en het eeuwenoude pythagoreïsche en middeleeuwse drieluik Muziek – Getallenleer (Arithmetica) – Kosmologie.
Programma
Sander van den Houten
Sander van den Houtenorganist Evangelisch Lutherse Kerk te Den Haag
Sander van den Houten (1987) is vanaf april 2017 benoemd tot organist van de Evangelisch Lutherse Kerk in Den Haag en daarmee vaste bespeler van het beroemde Bätz-orgel uit 1762. Tevens is hij titulair-organist van de Burgwalkerk als van de Broederkerk te Kampen en tweede organist van de Bovenkerk aldaar.
Op zijn achtste jaar begon hij met piano- en orgelstudie bij Paul Kieviet in Middelharnis (Z-H). Hij deed mee aan concoursen en won prijzen op het jeugdsolistenconcours in Melissant (3e prijs), het ensembleconcours in Oude Tonge (2e prijs) en het Buxtehudeconcours te Zierikzee (1e prijs).
Zijn vakopleiding tot organist ontving hij aan het Rotterdams conservatorium bij Bas de Vroome (literatuur)en Aart Bergwerff (improvisatie) en behaalde daar zijn bachelor diploma.
In 2013 slaagde hij cum laude voor zijn masterdiploma orgel aan het ArtEZ-conservatorium van Zwolle bij Theo Jellema. Daarnaast volgde Sander van den Houten masterclasses bij Willem Tanke (Messiaen), Harold Vogel (Buxtehude), Jacques van Oortmerssen (Stylus Phantasticus) en Thomas Trotter (Engelse orgelliteratuur). Zijn werk als koorbegeleider bracht hem o.a. naar Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Oostenrijk. Tevens maakte hij in 2013 een concertreis naar Rusland waar hij in Kostroma een aantal orgelconcerten verzorgde.
Als dirigent is hij verbonden aan het Concertkoor Immanuël te Kampen en de ‘Zang- en Oratoriumvereniging Raalte’. Tevens is hij cantor van de Theologische Universiteit te Kampen. Sander volgt privé lessen koordirectie bij Wiecher Mandemaker. Ook is hij vaste begeleider van o.a. het Bovenkerk Kamerkoor o.l.v. Ab Weegenaar en van het Kampen Boys Choir o.l.v. Rintje te Wies.
Sander van den Houten geeft jaarlijks vele concerten als solist, begeleider en continuo speler. Ook heeft hij een privé lespraktijk.
Zie verder: www.sandervandenhouten.nl

Programma